رپورتاژ آگهی

چگونه کم خونی ژنتیکی تشخیص داده می‌شود؟

کم خونی ژنتیکی یا بیماری تالاسمی از طریق والدین به فرزندان انتقال داده می‌شود. در برخی نوزادان تازه متولد شده ممکن است این کم خونی ژنتیکی از همان ابتدا با نوع شدید همراهشان باشد که در نتیجه آن‌ها را با مشکلات و محدودیت‌هایی در زندگی خود روبرو خواهند کرد. در بسیاری موارد قبل از ازدواج، این اختلال قابل تشخیص است که در نهایت از به دنیا آمدن چنین نوزادانی جلوگیری می‌کند. کم خونی ژنتیکی با انجام آزمایش Hb قابل تشخیص است. اگر قصد دارید بیشتر راجع به کم خونی ژنتیکی بدانید، ادامه مطالب را دنبال کنید.

Hb electrophoresis در آزمایش خون چیست؟

آزمایش Hb electrophoresis در واقع اندازه هموگلوبین‌های موجود در گلبول‌های قرمز خون را اندازه‌گیری می‌کند. در واقع یک پروتئین موجود در آن که وظیفه انتقال اکسیژن به بافت‌ها و اندام بدن را بر عهده دارد. در صورت جهش‌های ژنتیکی، مقدار آن می‌تواند از حد نرمال تغییر کند که در نهایت عمل اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها دچار اختلال شده و عارضه کم خونی را به دنبال خواهد داشت.

 

Blood test

 

چه زمانی آزمایش Hb Electrophoresis تجویز می‌شود؟

آزمایش Hb elect بخشی از آزمایش خون CBC است که به منظور شناسایی اولیه تالاسمی در فرد مشکوک انجام می‌شود. در آزمایش Hb، خون فرد از نظر اندازه هموگلوبین موجود در آن سنجیده و بررسی می‌شود. در صورت مشکوک بودن فرد، بررسی‌های دقیق‌تر انجام می‌گیرد.

آزمایش هموگلوبین با کمک نمونه خون گرفته شده، مقدار غلظت انواع هموگلوبین موجود در خون اندازه‌گیری می‌شود. به نحوی که متصدی آزمایشگاه با سوراخ نمودن نوک انگشت بیمار یا ایجاد برش روی بازو طبق نظر پزشک، مقدار خون لازم برای نمونه‌گیری را برداشت می‌کند. خون گرفته شده در لوله ویژه نگهداری می‌شود تا در زمان مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

هرگاه شما با علائمی مانند احساس ضعف و خستگی شدید، نداشتن انرژی کافی برای انجام امور روزانه، رنگ‌پریدگی، تنگی نفس و از حال رفتن و غش کردن مواجه شدید، باید به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز آزمایش Hb وجود بیماری کم خونی را بررسی کنند.

 

Blood

 

تفسیر آزمایش الکتروفورز هموگلوبین چطور صورت می‌گیرد؟

تفسیر آزمایش الکتروفورز هموگلوبین به عواملی مانند سن، نژاد و جنسیت بستگی دارد. این تغییر به دلیل وجود تعداد هموگلوبین‌های متغیر در بدن افراد با توجه به رده سنی و جنسیت آن‌ها است که در حالت کلی تعداد گلبول‌های قرمز را به ما نشان می‌دهد. پس از انجام آزمایش، در صورتی که مقدار آن از حد نرمال پایین‌تر یا بالاتر باشد اختلال به حساب می‌آید.

علاوه بر این، فاکتور‌های دیگری مانند ژنتیک فردی، وضعیت بارداری در زنان، ارتفاعی که بیمار در آن زندگی می‌کند، مصرف دخانیات، روش استفاده شده در گرفتن آزمایش و هم چنین آزمایشگاه می‌توانند در جواب نهایی آزمایش Hb تأثیر به سزایی داشته باشند.

سطح هموگلوبین در مردان بالغ به طور میانگین مقدار کمی بیشتر از زنان بالغ است. این میزان با واحد گرم در دسی لیتر سنجیده می‌شود. بنابراین در زنان بالغ مقدار آن 12 به بالا و در مردان 13 به بالا است.

افراد بالغ در محدوده سنی مسن‌تر، به دلیل کمبود آن در اثر تغذیه نامناسب، مصرف دارو‌های شیمیایی و هم چنین وجود بیماری‌های مزمن مانند بیماری کلیوی موجب می‌شود تا غلظت هموگلوبین خون آن‌ها از حدی پایین‌تر باشد.

در کودکان، این مقدار بیشتر از افراد بالغ است. به دلیل اینکه سطح اکسیژن مصرفی در نوزادان و کودکان در محدوده‌های سنی متفاوت، بالاتر است، نیاز به گلبول‌های قرمز بیشتری دارد تا اکسیژن را انتقال دهند، بنابراین تعداد هموگلوبین آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

دقت داشته باشید که جواب آزمایش نهایی در آزمایشگاه‌های مختلف می‌تواند به مقدار ناچیزی با یکدیگر متفاوت باشند که حتماً باید محدوده پیش فرض آن را بدانید.

اگر جواب آزمایش هموگلوبین نشان داد که از سطح نرمال، پایین‌تر است، این به معنای تعداد گلبول‌های قرمز کم در خون است که به آن کم خونی می‌گویند. این کم خونی می‌تواند در اثر پارامتر‌های متعددی مانند کمبود ویتامین، خونریزی و یا بیماری‌های مزمن به وجود آید. برای اینکه بدانید کم خونی شما در اثر چه عاملی است نیاز دارید تا آزمایش‌های دیگری را نیز انجام دهید.

آزمایش Hb علاوه بر تشخیص کم خونی به شناسایی سایر مشکلات جسمی و سلامت فرد نیز اشاره می‌کند. بیماری‌های کبد و کلیه، اختلالات خونی، سوء تغذیه، برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی از این دست موارد هستند.

نکات مهم پیش از آزمایش Hb Electrophoresis

برای انجام آزمایش Hb نیازی نیست که بیمار ناشتا باشد. در واقع هیچ آمادگی خاصی برای انجام این آزمایش وجود ندارد مگر اینکه پزشک معالج مواردی را برای بیمار تجویز کرده باشد. چنانچه همراه آزمایش هموگلوبین طبق نظر پزشک آزمایش‌های دیگری نیز انجام می‌گیرد، ممکن است نیاز باشد برای مدت معینی چیزی نخورید و ناشتا باشید.

آزمایش‌های مرتبط با تست Hb Electrophoresis

در کنار آزمایش Hb، می‌توان آزمایش‌های دیگری مانند معاینه بالینی، سونوگرافی طحال، آزمایش RBC به منظور شمارش تعداد رتیکولوسیت و هم چنین هماتوکریت نیز انجام می‌شود.

 

Blood test

 

هومکا و انجام آزمایش Hb Electrophoresis در منزل

انجام آزمایش Hb elect به منظور تشخیص کم خونی ژنتیکی صورت می‌گیرد. اگر شما هم قصد انجام آن را دارید اما برای مراجعه به آزمایشگاه وقت و فرصت کافی ندارید، می‌توانید با دریافت مشاوره رایگان از مجموعه هومکا و ثبت درخواست خدمات در منزل، به آسانی این کار را در محیط کار یا منزل خود انجام دهید. هومکا انواع خدمات آزمایش در منزل را در استان‌های تهران، کرج، شیراز، اصفهان، رشت، تبریز، اهواز و مشهد با به کارگیری نیرو‌های کارآزموده و با تجربه، زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی ارائه می‌دهد. برای درخواست آزمایش کافی است با شماره 02167371 تماس بگیرید یا با مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا