این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد تایم سیتی کاملا محفوظ می باشد

داستان تاسیس امازون

تا به حال به چگونگی تاسیس یک فروشگاه اینترنتی فکر کرده اید؟ می دانید فکر تاسیس اولین فروشگاه آنلاین ابتدا به ذهن چه کسی خطور کرد؟ اولین فروشگاه اینترنتی کار خود را با فروش چه چیزهایی شروع کرد؟ اگر به دریافت اطلاعات در این حوزه علاقمند باشید حتما این سوال ها ذهن شما را درگیر کرده است. ما در ادامه این مطلب درباره یکی از اولین فروشگاه های اینترنتی صحبت کرده و داستان تاسیس آمازون را برای شما تعریف می کنیم.

 

Amazon

 

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که واژه فروشگاه آنلاین و یا فروشگاه اینترنتی را نشنیده باشد و یا از آن ها خرید نکرده باشد. اما سی سال پیش که تازه نقش کامپیوتر در مصارف اداری و خانگی داشت پر رنگ تر می شد و استفاده از اینترنت نیز تازه داشت جای خودش را بین مردم و کسب و کارها باز می کرد، فردی به نام جف بزوس پایه یک کسب و کار اینترنتی را بنیان نهاد.

jeff bezos

 

به طور قطع جف بزوس jeff bezos  با برخورداری از یک پیش زمینه ذهنی و آگاهی قدم در این راه گذاشت زیرا پیشتر با مفاهیمی همچون تجارت الکترونیک، فروشگاه اینترنتی و فروش آنلاین آشنا بود. این مفاهیم نیز اولین بار توسط تیم برنرزلی به کار رفت و وی بعدها به عنوان پدر علم تجارت الکترونیک در جهان شناخته شد.

 

شرکت آمازون چگونه آغاز به کار کرد؟

 

پیش از راه اندازی آمازون جف بزوس معاون یکی از شرکت های مرتبط با وال استریت بود. روزی مقاله ای به دستش رسید که در آن رشد 2300 درصدی سالانه اینترنت و فعالیت های مرتبط با آن بررسی و پیش بینی شده بود. واژه "رشد 2300 درصدی" در آن زمان می توانست هر کسی را که در این حوزه سررشته ای دارد، برانگیزد تا به ایجاد یک کسب و کار اینترنتی فکر کند. اما بزوس کسی بود که ایده ای بسیار جالب را خلق کرد و توانست آن را پی ریزی و عملی کند. وی بر این اساس کار در شرکت وال استریت را رها کرده و به شهر سیاتل ( پایگاه علم و فناوری آمریکا ) رفت و در آن جا فعالیت استارت آپی خود را آغاز نمود.

در سال 1994 شرکت آمازون و فروشگاه اینترنتی جف بزوس رسما شروع به کار کرد. او ابتدا سعی کرد برای فروشگاه آنلاین خود لیستی از کالاهایی که می توانستند فروش خوبی داشته باشند را انتخاب کند. سپس از بین 20 نوع کالا 5 محصول را انتخاب کرد که شامل کتاب، CD و نرم افزارهای الکترونیکی می شد.

 

چرا مدیر آمازون چنین کالاهایی را انتخاب کرد؟

 

جایی که بزوس فعالیت خود را در آن شروع کرد بزرگ نبود. بنابراین باید کالا و محصولاتی را انتخاب می کرد که جای کمتری را به خود اختصاص دهند، خراب نشوند، قیمت مشخصی داشته باشند و بتوان آن ها را به راحتی تهیه و ارسال کرد. جالب است بدانید اولین کالایی هم که از طریق فروشگاه اینترنتی آمازون به فروش رسید همین کتاب بود. او در شرکت نوپای خود کارمندی نداشت که به او کمک نماید. او روزها سفارش ها را دریافت می کرد، شب ها آن ها را بسته بندی کرده و فردا اول وقت بسته ها را پست می نمود.

Amazon Story

 

آن روزها چه کسی فکر می کرد آینده این ایده، دانش و پشتکار به چه سرانجامی خواهد رسید؟

خودش در جایی به همین نکات اشاره کرده و گفته است: " ایده داشتن، ساده است. اما اینکه بتوانی ایده‌ای را به یک محصول موفق تبدیل کنی بسیار دشوار خواهد بود. برای طی کردن این مسیر باید گام‌های بسیاری برداری و البته پشتکار و استقامت داشته باشی." او در ابتدای کار و با توجه به آمار فروش روزانه اش برآورد کرده بود که اگر شرایط به همین منوال طی شود، فروشگاه آنلاین وی می تواند در عالی ترین حالت در سال 2000 به فروشی در حدود 144 میلیون دلار برسد. اما می توانید تصور کنید چه اتفاقی افتاد؟ درآمد شرکت آمازون درسال 2000 به 1 میلیارد دلار رسید. این اتفاق باور کردنی نبود. حقیقتا خود جف بزوس هم نمی توانست این میزان از فروش و کسب درآمد را باور کند. در این زمان آمار رشد شرکت آمازون سیر صعودی پیدا کرده بود و او توانسته بود نیروی کار بسیاری را استخدام کند، به محیط کاری خود وسعت بیشتری بخشد و کالاهای جدیدی را نیز به لیست محصولات خود اضافه نماید.

این در واقع بخشی از داستان تاسیس فروشگاه اینترنتی آمازون است. جف بزوس در مسیر حرکت خود با سختی ها و دشواری های بزرگی روبرو شد. زمین خورد و در شرایطی که ارزش سهام شرکت آمازون کاهش بسیاری پیدا کرد، مجبور شد تعداد زیادی از کارمندانش را بدون رضایت قلبی تعدیل نماید. اما او دوباره از جا برخاست و به کار خود با قدرتی بیشتر وسعت بخشید. وقتی به گذشته شرکت آمازون فکر می کنیم، سیر رشد این شرکت را بسیار اعجاب آور می بینیم.

 

Amazon Company

 

در ایران نیز از دو دهه پیش تا کنون شرکت های خوبی در حوزه فروشگاه آنلاین تاسیس شده که کالاها و محصولات مورد نیاز مشتریان را به صورت آنلاین در اختیارشان قرار داده اند. ما با بسیاری از آن ها و روند کاری و محصولاتشان آشنا هستیم. هر کدام از این فروشگاه های آنلاین استراتژی و هدف خاصی را دنبال می کنند. ما در ادامه نکاتی را بیان می کنیم که توانست شرکت نوپای آمازون آن روزها را به آمازون امروزی مبدل نماید. این نکات می تواند راهکار و کلیدهای گشاینده ای را در اختیار افرادی قرار دهد که به تازگی به این قافله پیوسته اند و مایلند یک فروشگاه اینترنتی تاسیس نمایند. آنچه که از بحث ها، مصاحبه ها و نوشته های مدیر شرکت آمازون استخراج کرده ایم شامل این نکات می شود.

 

  • ابتکار و خلاقیت داشته باشید و از ایده های تازه استقبال کنید. وقتی کارتان را با کمترین امکانات آغاز می کنید باید سعی کنید از تمامی سرمایه و امکاناتتان نهایت استفاده را ببرید. در این مرحله است که خلاقیت رشد می کند و شما را از تنگناها عبور داده و به سمت نوری که از بیرون می تابد هدایت می کند.
  • درباره رقبای خودتان بیندیشید. اما تمامی توجه خود را معطوف به آن ها نکنید. تنها در مسیر خودتان نیاز مشتری و خدمات دهی به او را مد نظر داشته باشید.
  • به کم قانع نباشید و آرزوهای بزرگ در سر بپرورانید. سمج باشید. اهداف کوچک بچینید و تا رسیدن به آن ها تلاش کنید.
  • در مواجهه با مشکلات نترسید. منعطف باشید و درست ترین راهکار را بیابید.
  • به تجربیاتی که در طی مسیر کسب کردید، توجه کنید. ارزشی که فروشگاه آنلاین شما امروز دارد مرهون همان تجربه هاست.
  • انتقاد پذیر باشید. نقدهای کارآمد را بپذیرید و به کار بندید.
  • به کارتان تنها به عنوان یک انجام وظیفه نگاه نکنید. فعالیتتان را با انگیزه و علاقه دنبال کنید. اهداف منطقی و درست می توانند انگیزه ای قوی را تولید نمایند.
  • از آدم های سطحی که نمی توانند در رسیدن به اهدافتان یاریتان نمایند و با گفتارشان در راه شما سنگ اندازی می کنند ضمن رعایت اخلاقیات دوری کنید.
  • همیشه بروز باشید. با خواسته های مشتری پیش بروید. توجه به نیاز مشتری می تواند باعث رشد و ترقی فروشگاه اینترنتی شما شود.
  • صبر و شکیبایی در کنار مشتری مداری یکی از دلایل موفقیت شرکت شما به شمار می آید.
  • سعی کنید 30 درصد از وقت و بودجه تان را صرف تبلیغات فروشگاه آنلاین خود کنید. مابقی را به تولید، ارائه کالا و خدماتی اختصاص دهید که مشتری به آن ها نیاز دارد.
  • در فکر فروش با قیمت بالاتر نباشید. تا جایی که متضرر نمی شوید هزینه کمتری را از مشتری مطالبه کنید. این راهکاری است که آمازون در پیش گرفته است.
  • به خودتان و کارمندانتان اجازه ریسک کردن بدهید. گاهی برخی کارها می تواند در فعالیت شما تحولی بزرگ به بار آورد.
  • توجه مشتری را به خود جلب نمایید و درست ترین تعریف را از کارتان ارائه کنید.

 

در کشور ما فروشگاه های آنلاینی وجود دارند که سعی کرده اند اینگونه عمل کنند و فعالیت خود را با بنیانی محکم، استراتژی قدرتمند و اهدافی بلند، پایه ریزی نمایند. یکی از آن ها فروشگاه اینترنتی مبیت است که توانسته به درستی در این مسیر قدم گذارد و از ابتدا تا کنون و در طی این مسیر چند ساله، در کنار توجه به نیاز مشتری و ارائه خدمات به هدف خود نزدیک شود.

منبع : دیجیاتو

 

 


هم اکنون تماشا کنید 🔴

نظرات

captcha Refresh
مشاهده نظرات (0)
rtyddrt75667