مقالات

چرا پیج رنک گوگل حذف شد ؟

سلام خدمت دوستان و همراهان عزیز تایم سیتی . امروز قصد داریم راجب موضوع داغی که این روزها زیاد مورد بررسی قرار گرفته صحبت کنیم و پاسخی به این سوال بدهیم .
چه اتفاقی برای پیج رنک گوگل افتاد ؟ سوالی که برای تمامی دوستان مطرح شده و جوابای زیادی به این سوال داده شده ، که چرا درهفته های اخیر پیج رنک تمام وبسایتها صفر شده ..
با ما همراه باشید تا این بحث رو مورد بررسی قرار دهیم .



چرا پیج رنک گوگل حذف شد ؟


همیشه یکی از معیارهای گوگل ، پیج رنک بوده و بر اساس گفته های گوگل ، پیج رنک معیاری بود برای میزان کیفیت یک صفحه . میتوان گفت که از 7-8 سال پیش پیج رنگ گوگل فعال بوده و برهمین اساس ، همیشه صفحاتی که پیج رنک بالایی داشتند ، از محتوای با کیفیت تر و غنی تری برخوردار بودند ، سایت های زیادی بهشون لینک داده بودند و درکل سایت های معتبری شناخته میشدند .
بعد از اومدن پیج رنک ، ابزارهای بسیار زیادی جهت تقلب کردن ساخته شد ، همانطور که مشخص است بعد از ساخته شدن هر الگوریتمی ، به سرعت ابزارهای تقلب اون الگوریتم ساخته میشن ، مثل رتبه ی الکسا که درحال حاضر با تبلیغات پاپ آپ خیلی راحت میتوان اون رو جابجا کرد . پیج رنک نیز ازین امر مستثنی نبود و ابزارهای بسیار زیادی برای فریب دادن این الگوریتم ساخته شد و از آنجا که معیار اعتبارسنجی از سمت گوگل به حساب میامد ، اهمیت زیادی داشت که پیج رنک یک وبسایت چقدر باشد . به همین سبب افزونه های زیادی برای گوگل کروم و فایرفاکس ساخته شد که از طریق آنها میشد فهمید که اعتبار یک وبسایت چقدر است . سالهای زیادی بدین صورت پیش رفت . پیج رنک گوگل طی مدت 10سال ، چند ماه یکبار ب روزرسانی میشد و همواره پیج رنک سایت ها کم و زیاد میشد .
این امر باعث شد تا بازار سیاهی برای فروشندگان بک لینک به وجود بیاید . این بازار افرادی که نیاز داشتند به سرعت رشد کنند و پیج رنک بالایی به دست بیاورند را مورد هدف قرار داده بود و با فروختن مقدار قابل توجهی بک لینک ، طی مدت زمانی کوتاه ، پیج رنک اون وبسایت رو به اعداد بالایی میرساندند . اتفاق جالب این بود که درآمد بسیار بالایی برای فروشندگان بک لینک شکل گرفت . نحوه ی کار این فروشندگان به گونه ای بود که لیستی از سایتهایی که در دسترشون بود رو ارائه میکردند و بر اساس میزان اعتبار وبسایت هایشان قیمت مشخص میکردند . و سپس انکر تکستی که شما میخواستید درآن رشد کنید را برای شما روی لینک موردنظر قرار میداادند .
به طور مثال ، وبسایت تایم سیتی میخواست که روی کلمه تاریخ اکران در نتایج گوگل رشد کند ، خیلی راحت میرفت سراغ فروشندگان بک لینک و میگفت که من 50 تا لینک با انکر تکست « تاریخ اکران » میخوام . و فروشندگان لیست تعرفه ها رو ارائه میدادند که این لیست بر اساس اعتبار وبسایت های دسترشون ساخته شده بود ، یعنی قیمتی که برای سایت های رنک 3 وجود داشت ، با سایت های رنک 4 متفاوت بود و به طور یقین وبسایت هایی که رنک بالاتری داشتن ، راحت تر میتونستن شمارو تو رسیدن به اون نتیجه کمک کنند . استراتژی های بسیار زیادی برای این کار وجود داشت که پس از خرید پکیج بک لینک و قرار دادن لینک شما در 100 سایت معتبر ، اعتبار سایتتون به طور چشمگیری تغییر میکرد .
متاسفانه یا خوشبختانه این موضوع کار میکرد و خیلی از وبسایت هایی که امروز سئو هستند ازین طریق رشد کرده اند و به نتایج بالایی دست پیدا کرده اند . به طور خلاصه میومدن با خرید مقدار زیادی بک لینک ، بدون ارائه محتوای غنی و بدون رعایت کردن معیارهای سئو ، روی کلمه ی مورد نظر خودشون رو به صفحه اول گوگل میرسوندند و ترافیک خیلی بالایی رو جذب میکردند .
مسئله ای که به وجود آمده بود یک بی اعتباری بزرگ برای گوگل به شمار میرفت ، چرا که نتایج اون چیزی که باید باشن نیستند ، فرض کنید یک سایت مقاله ی بسیار کاملی راجب چیزی مینوشت و وبسایت دیگر صرفا با کپی کردن اون مطلب و خریدن بک لینک ، خودش رو در نتایج گوگل بالاتر نشان میداد .
خودمان را جای گوگل بگذاریم . اولویت گوگل دسته بندی کردن مطالب سراسر وب و ارائه دادن بهترین نتایج به مخاطب است ، با این اوصاف گوگل از هدف اصلی خود دور میشد و نمیتوانست بهترین پیشنهاد رو به سرچ کننده بدهد و صرفا نتایجی را در سطر قرار میداد که بک لینک بیشتری خریده بودند .
همین امر باعث شد که پیج رنک سال به سال کمرنگ تر شود . فاصله میان به روزرسانی ها بیشتر و بیشتر شد و همه چیز برای حذف شدن این الگوریتم محیا میشد .
گذشت و افراد مشهوری صحبت هایی راجب این مساله کردند که قرار است پیج رنک گوگل حذف شود و این صحبت ها باعث شد که کم کم دید مردم نسبت به پیج رنک عوض شود . پس از گذشت 10 سال ، شاهد این هستیم که ابزار پیج رنک گوگل از Toolbar کروم و همچنین از پنل وبمسترتولز حذف شد .

 


حال با درنظر گرفتن این موضوع که پیج رنک حذف شده ، همه به دنبال این هستیم که ببینیم جایگزین پیج رنک چیست ؟ بر خلاف تصور عموم و شاید خود شما ، جایگزین این الگوریتم الکسا نیست . متاسفانه در کشور ما به الکسا اهمیت زیادی داده میشود که اصلا معیار معتبری در جهان محسوب نمیشود و فقط یک دایرکتوری است که سایتها رو لیست کرده و بر اساس معیارهای خودش به وبسایت ها امتیاز داده . جالب است بدانید جابه جا کردن این امتیاز با ساده ترین روش ها از جمله خریدن آی پی های فیک و تبلیغات پاپ آپ امکان پذیر است و همانطور که مشاهده میکنید ، در 100 سایت برتر ایرانی متاسفانه سایت های اصلی حضور ندارند و بعضی ازین وبسایت ها ، با خریدن آی پی در مدت زمان کمی خودرا به رتبه ی بالایی در این دایرکتوری رسانده اند .
سوالی که اینجا مطرح میشود این است که : جایگزین پیج رنک چیست ؟
وبسایت Moz.Com بزرگترین وبسایت در زمینه ی سئو Search Engine Optimization در جهان بوده و هست و همیشه مطالب فوق العاده ای در این زمینه منتشر میکند . این وبسایت معیارهایی را برای وبسایت ها مشخص کرده که این معیارها Page Authority و Domain Authoirty هستند . میتوان گفت این معیارها بهترین جایگزین ها برای پیج رنک هستند . البته وبمسترهای قدیمی از همان اوایل کار یعنی 7-8 سال پیش ، Page Authority و Domain Authority را اولویت قرار میدادند و توجه زیادی به پیج رنک نداشتند .
حال بگذارید ببینیم که این دو معیار چه چیزی هستند .
ابتدا راجب Page authority صحبت میکنیم . سنجش کیفیت و قدرت یک صفحه را پیج آتوریتی میگویند . مثلا وقتی شما میخواهید کیفیت یک صفحه مانند Timecity.ir/gta-release-date/ را بسنجید ازین گزینه استفاده میکنید .
امتیازدهی Page authority و Domain authority از صفر تا صد است و هرچه قدر به 100 نزدیک تر باشد ، یعنی اون وبسایت از کیفیت بالاتری برخوردار است .
نکته ی قابل توجه راجب این الگوریتم سیستمی است که به گونه ای عمل میکند که ، رسیدن از امتیاز 40 به 50 سختتر از رسیدن امتیاز 20 به 30 است و در واقع هرچه قدر سایت قویتر عمل کند ، این امتیازدهی دشوارتر میشود .
امتیاز های Domain Authority اگر 30 بود یعنی سایت نرمالی است ، اگر 40 بود یعنی سایت خوب است و اگر 50 به بالا بود یعنی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و هرچقدر امتیاز به 100 نزدیک تر باشد ، سایت ایده آل تر است .
PA یک ابزار داره که میتونید اون رو از سایت Moz.com روی مرورگرتون نصب کنید و اطلاعات مفیدی رو در این افزونه مشاهده کنید .
یک نکته رو خدمتتون عرض کنم : برای دونستن کیفیت یک صفحه ، PA و DA رو باهم مورد بررسی قرار بدید . این بررسی میتونه کمک بزرگی به شما کنه ، مثلا اگر قصد تبلیغات توی وبسایتی رو دارید میتونید با استفاده ازین معیارها به راحتی اون وبسایت رو با رقبا بررسی کنید و ببینید که کدوم وبسایت میتونه بهره ی بهتری به شما بده .
در مورد Domain authority حدودا 40 معیار وجود دارد که خیلی ازین معیارها پنهان هستند و اطلاعاتی از نحوه ی کارکرد آنها در وب وجود ندارد .
DA در واقع تعیین کننده ی کیفیت یک دامنه است و مشخص میکند که مثلا دامین Timecity.ir در مجموع چه کیفیتی داره .
سوالی که دراین قسمت مورد بحث است : چه معیارهایی برای امتیازدهی به DA وجود دارد ؟
1. تعداد لینک هایی که به سایت شما داده شده .
2. کیفیت سایت هایی که به شما لینک داده اند .
3. محتوایی که تولید کردید .
4. مدت زمانی که فعالیت میکنید .
5. تعداد نتایجی که گوگل به کاربران ارائه داده و روی لینک شما کلیک شده .
6. تعداد صفحاتی که از شما در موتورهای جستجو ایندکس شده .

پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که برای سنجش کیفیت یک وبسایت به سراغ الکسا نروید ، و از طریق همین DA و PA شما میتوانید به قدرت و کیفیت واقعی یک وبسایت پی ببرید .
شما می توانید با نصب تولبار MOZ هر دو معیار فوق را برای وب سایت هایی که آنها را جستجو و مرور می کنید بسنجید:


https://moz.com/tools/seo-toolbar

http://smallseotools.com/page-authority-checker

برچسب ها

Mostafa

مصطفی کیانی تبار . لیسانس نرم افزار . عضو تیم تولید محتوای وبسایت شهر زمان . انتقادات شما باعث بهبود عملکرد ما میشود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن